Kontakty

Zimní akce

38. ročník Přejezdu Jizerských hor a Krkonoš

Přejezd Jizerských hor a Krkonoš 2016

Zimní sezóna 2015-2016 je na sníh velice skoupá stejně jako ta loňská. Letos je to však ještě horší. Kde není umělé zasněžování, není možné provozovat zimní radovánky a to ani ve vyšších polohách hor.

Fotogalerie Přejezdu 2016

Přesto jsme se rozhodli a uspořádali tradiční Přejezd Jizerských hor a Krkonoš. Těmto sněhovým podmínkám odpovídala i naplánovaná trasa, se kterou se přejezd změnil pouze na Přejezd Krkonoš.

38. ročník Přejezdu jsem tradičně zahájili na vlakovém nádraží ve Staré Pace. Tam se nás v ranních hodinách sešlo šest. Vlakem jsme v 6:31 odjeli do Semil, kde jsme se pěšky přesunuli na autobusové nádraží a čekali na autobus směr Benecko. Během čekání na náš spoj přijel od Jičína autobus a z něho vystoupil Martin Pilař. Tak nás bylo „sedm statečných“. V 7:25 jsme nastoupili do našeho autobusu a vyrazili na Benecko.

Na vršku Benecka, (865 m.n.m.) na zastávce u hotelu Kubát, jsme vystoupili v 8:31 a pěšky stoupali ke zdejším běžeckým lyžařským tratím. (915 m.n.m.). Na tratích jsme byli asi v 8:40. Naším velkým překvapením byly krásně upravené stopy a sluníčko nad hlavou. Očekávali jsme zelenou cestu, podmračeno a pěší túru někam až k Horním Mísečkám. Srdíčka nám poskočila, s radostí jsme se přezuli do treter, zaklekli do bloků a asi v 8:50 vystartovali vstříc výzvám prvního dne přejezdu.

První den – sobota 27.2.2016 – 20.5 km

Z Benecka (0 km, 865 m.n.m.) jsme tedy vyrazili klasicky přes Rovinku (2.4 km), hospodu U piráta (3.2 km), Třídomí, sjezdovku Labská (7.2 km) na Horní Mísečky (9.3 km, 1032 m.n.m.). Sluníčko svítilo, ale asi v půlce cesty se začaly objevovat první mráčky a pomalu se začínalo zatahovat.

Údolí Svatého Petra

Dorazili jsme na Mísečky. V Jilemnické Boudě jsme si dali polévku, trochu zrzavého moku a odpočinuli si před náročným stoupáním po Masarykově horské silnici k Vrbatově boudě. Posilněni a odpočinuti jsme před boudou nafotili společný snímek a asi v 11:50 vyrazili do "stěny". Masarykovou silnicí jsme stoupali asi 4 km. Ti poslední dorazili na Vrbatovku kolem 13:15, zatím co „Závoďáci“ už byli v teple boudy a měli za sebou polévku. Nedalo se nic dělat, stejně museli počkat na ty pomalejší, abychom dál pokračovali společně.

Už během stoupání se nebe zatahovalo a začal se zvedat vítr. Ve 14:20 jsme opustili vyhřátou boudu a venku zjistili jak rychle se počasí dokáže změnit. Za zesilujícího větru jsme vyrazili od Vrbatovy boudy (13.8 km, 1392 m.n.m.) kolem Mohyly Hanče a Vrbaty k Harrachovým kamenům. Na hřebenu už byl vítr tak silný, že méně stabilní lyžníky vystrkával ze stopy. Rozhodli jsme, že plánovanou trasu po vrškách hor, přes Voseckou boudu, zrušíme a nejkratší cestou sestoupíme ke Dvoračkám. Jak řekli, tak učinili. Kolem Harrachových kamenů (1421 m.n.m.) jsme pokračovali k Růženčině zahrádce a sjeli do Kotelského sedla (16.2 km, 1320 m.n.m.). Tady jsme zuli ski a začali sestupovat ke Dvoračkám „po svejch“. Dva stateční bratři Pilařovi na pérkynkách traverzovali jihovýchodním úbočím Lysé hory a k pěšákům se připojili nad lesem, asi v půlce cesty. Po náročném a prudkém sestupu jsme dorazili ke Dvoračkám. (17.2 km, 1140 m.n.m.) V hotelu Štumpovka jsme si dopřáli kus žvance a trochu krkavé zrzavé vody.

Sestup z Kotelského sedla

Vědomi si toho, že nás čeká už jenom posledních 3.5 km sjezdu, jsme z hospody nepospíchali a dostatečně čerpali teplo z vyhřáté boudy. Nakonec se čas nachýlil, my zaplatili outratu, před boudou nafotili konečně kompletní společný snímek všech účastníků Přejezdu a asi v 16:40 vyrazili na Staropackou boudu.

Sněhu znatelně ubylo a při sjezdu jsme museli občas dávat pozor na vystupující kameny. Naproti tomu sjezdovky, které byly uměle vysněženy, byly tak tvrdé a zledovatělé, že při pomalém přejezdu se na nich prakticky nedalo udržet a svah začal táhnout bokem dolů. Prostě se muselo sjezdovky přefrčet jak nejrychleji to šlo. Na tuto neznalost doplatil vedoucí výpravy Vašek Šeps, který po perdeli začal mizet svahem dolů a už se loučil se zbytkem výpravy. Nakonec se mu podařilo zastavil, horko těžko se vyhrabat zpět do stopy a na Ručičkách dohnat výpravu. Tento výkon si na Ručičkách (19.2 km, 965 m.n.m.) zasloužil odměnu všem lyžníků v místním kiosku.
   Posledním úsekem byl více něž kilometrový sjezd z Ručiček ke Staropacké boudě (20.5 km, 825 m.n.m.) kam jsme dorazili asi v 17:15 hodin a ještě za světla.

Na vyhřáté boudě jsme byli přivítáni osazenstvem chalupy: Květou a Bohoušem Nýdrlovými a Evou a Petrem Pakostovými. Byla nám nabídnuta výborná polévka a horký čaj, čemuž jsme nemohli odolat. Po oficiálním přivítání mohlo začít hodnocení uplynulého dne, které se protáhlo do pozdních nočních hodin.

Druhý den - neděle 28.2.2016 – 10 km

Opět, vzhledem k problémům se sněhem v nižších polohách, jsme při večerním plánování zvolili nejkratší trasu a to ze Staropacké boudy přes Studenov přimo do Harrachova. Ráno se nikomu nechtělo moc vstávat z pelechu. Ono také nebylo proč pospíchat. Naplánovaná trasa měřila pouze 10 km a více než dvě třetiny byly po rovině a nebo z kopce.

Myšák Eleveňák

Po snídani, poděkování za poskytnuté přístřeší a rozloučení, jsme vyrazili, zkratkou nad Staropackou boudou, na hřebenovou cestu mezi Ručičkami a Studenovem (930 m.n.m.). Po této cestě jsme pak pokračovali přes Studenov (3 km, 935 m.n.m.) na Odbočku k Bláznivé bábě (4.6 km, 975 m.n.m.). Cestou bylo místy tak málo sněhu, že na povrch vystupovaly i malé kamínky a museli jsme dávat dobrý pozor kudy jedeme a kličkovat po cestě. Z Odbočky jsme pak už jeli z kopce Janovou cestou po cyklotrase K4 a K4A do Harrachova. Během sjezdu bylo na cestě tak málo sněhu, že po několika špónách ze skluznice od vystupujícího štěrku jsme ski zuli a asi 500 m museli přenášet. Spodní úsek jsme nakonec s mírnými obtížemi přejeli až do Harrachova (665 m.n.m.).

Závěrečné zhodnocení jsme provedli v Pivnici U Krtka v Harrachově pod sjezdovkami. Závěrečnou řeč pak pronesl náš letošní maskot „Myšák Eleveňák“. Úplným závěrem pak byla cesta vlakem z Harrachova do Staré Paky, kde jsme se rozloučili.

Na závěr bych chtěl poděkovat hlavně osazenstvu Staropacké boudy, jmenovitě Květě a Bohoušovi Nýdrlovým i Evě a Petrovi Pakostovým, za zázemí na Staropacké boudě a pohoštění, které pro nás připravili.

Nejstarším účastníkem byl Vašek Šeps - ročník 1962.

Nejmladším účastníkem byl Petr Vancl - ročník 1975.

Zde naleznete grafické zobrazení  tras přejezdu.

| Autor: Václav Šeps | Vydáno dne 06. 03. 2016 | 1258 přečtení |

Novinky
16.01.2018:
Zpráva o činnosti OL za rok 2017
Do sekce "Ke stažení" byla vložena Zpráva o činnosti Oddílu lyžování TJ Sokol Stará Paka z.s. za rok 2017.

04.01.2018:
Brigády na Staropacké Boudě 2018
  Výbor oddílu lyžování zveřejňuje termíny brigád na opravu a údržbu Staropacké boudy pro své členy.
    Termíny všech brigád naleznete v sekci "Ke stažení".
   Před každou účastí na brigádě je vždy potřeba se předem nahlásit telefonicky Milanu Straňákovi.
  Pevně věříme, že se brigád zúčastní dle svých možností co nejvíce členů našeho oddílu.