Kontakty

Nová Paka

Turistika

Smrk 2022 - cyklo výlet

Jedenáctý ročník cyklo výletu na Smrk.

Letos již po jedenácté se Oddílu lyžování TJ Sokol Stará Paka podařilo uspořádat cyklistický výlet na Smrk (1124 m.n.m.), nejvyšší horu české strany Jizerských hor. Tato akce se koná již tradičně poslední víkend měsíce června. Tak tomu bylo i letos a datum padl na víkend 24.6. až 26.6.2022.
   Po minulých dvou ročnících, kdy jsme byli omezeni trasou pouze na území České republiky, jsme se mohli letos opět vrátit k původnímu záměru, pro který tato akce vznikla a trasu naplánovali na vrchol Smrku polskou stranou.

Celá akce začíná vždy v pátek v 18:00 hodin srazem všech zájemců na Staropacké boudě v Rokytnici nad Jizerou. Splnili jsme to i letos 24.6.2022. Kdo chtěl, mohl tedy přijet v pátek a přespat na boudě. Komu se to nehodilo měl šanci dorazit v sobotu do 10:00 hodin, kdy byl plánován odjezd.
Fotogalerie
Fotogalerie kliknutím do obrázku.

V pátek se nás na Staropacké boudě během pozdního odpoledne sešlo pět. To nevěštilo velkou účast. Počasí bylo všelijaké, ale zatím nepršelo. Možná to odradilo některé potenciální účastníky. Postupně jsme se přivítali a začali připravovat něco k večeři. Mraky se stále honily a v dálce bylo vidět, že z kraje se k nám blíží něco nepěkného. Právě když jsme se sesedli kolem ohniště, že si zapálíme oheň a opečeme pár buřtů, objevily se první kapky. Pobalili jsme vytahané věci a schovali se do boudy. Jeden opožděný cyklista již přijel za deště řádně promoklý. Stále nám však ještě jeden, o kterém jsme věděli, že má přijet, chyběl. Bylo nám ale jasné, že za takového počasí na kole z Nové Paky určitě nepřijede.
   Nedalo se nic dělat. Museli jsme na boudě zatopit, abychom usušili zmoklého cyklistu a buřty jsme opekli v pekáči na plotně. Trochu jsme je nastavili a byla výborná bašta. Po večeři jsme trochu klábosili a plánovali postup na příští den pokud bude špatné počasí. Za stálého deště a bouřky jsme šli do hajan.

Špatné vyhlídky se ale nekonaly. Ráno bylo po dešti a nebe se začínalo modrat. S lepší náladou jsme zasedli k snídani a vrátili jsme se k původnímu plánu trasy pro případ pěkného počasí. Ten zněl: na Smrk zcela novou cestou Polskem, kde jsme ještě nejeli. Blížila se desátá a náhle telefon. Hlásil se poslední cyklista, že je na trase, ale do 10:00 hodin to nestíhá, tak ať na něho ještě počkáme. To jsme s radostí udělali a tím konečný stav účastníků dosáhl šesti.
   Nakonec jsme startovali až v půl dvanácté. Byl jsem přesvědčen, že takové zpoždění se nám později vymstí. Nakonec však bylo všechno jinak.

Po povinné startovní fotografii jsme od boudy vyjeli jako vždy nově upravenou lesní cestou nad boudou na hřebenovou Janovu cestu a následně hned sjeli do Rýžoviště k boudě Lesní Zátiší. Po silnici jsme projeli celý Harrachov a u supermarketu Norma se napojili na červeně značenou Starou celní cestu. Po ní jsme stoupali až na bývalý hraniční přechod a dále do polských Jakuszyc. Až potud to není nijak výjimečné. Takovou cestu jsme již několikrát absolvovali. Zde se ale plán odklonil od klasické trasy, kterou jezdíme nejčastěji. Neodbočili jsme vlevo směr Orle, ale pokračovali dále po silnici až pod čerpací stanici, kde jsme odbočili vlevo na polskou cyklotrasu č.14. Podél železničních kolejí jsme mírně klesali a s jedním krátkým stoupáním jsme objeli Sklarskou Porebu ze severu a dojeli na silnici 358 spojující Sklarskou Porebu a Swieradów Zdrój. Tato silnice byla za odměnu. Provoz vlastně žádný nebyl vzhledem k opravám probíhajícím ve Sklarske Porebě a my jsme si užili asi 13 km mírného klesání nebo roviny.

Zde se dostávám na místo, kde bych chtěl objasnit, proč výše popsané obavy dopadly jinak. Před Swieradówym Zdrójem jsme měli odbočit vlevo a začít ostře stoupat. Přibližně asi 2 km před odbočkou jsme najeli na mokrou silnici s velkými čerstvými kalužemi. Proti nám jelo pár cyklistů zabalených v pláštěnkách a notně z nich kapalo a po odbočení proti nám tekly po asfaltu potůčky vody. Prostě chvíli před naším příjezdem tam muselo pořádně lejt. To znamená, že naše ranní zpoždění nám bylo ku prospěchu a nezmokli jsme.

Smrk (1124 m.n.m.) - společné foto
   Po odbočení (asi 550 m.n.m.) nás čekalo nejdelší a nejtěžší stoupání letošního výletu. Na přibližně 8 km musíme nastoupat asi 516 výškových metrů, což je průměrné stoupání přes 6%. Na vrcholu tohoto stoupání jsme byli v sedle Lacznik (1066 m.n.m.). Tady jsme museli odbočit vpravo a kamenitou cestou, která vypadala jako řečiště vyschlého potoka a asi 1 km jsme korytem opět stoupali. Pak před námi bylo asi 200 m na státní hranici a posledních asi 500 m po českém území na Smrk (1124 m.n.m.). Cíl našeho výletu byl poté dosažen.

Řeka Jizera v Polsku
   Nyní nás čekala cesta zpět na Staropackou boudu. Po vrcholové fotografii jsme se pustili na cestu. Jako návratovou trasu jsme zvolili jednodušší cestu Polskem, po které nejčastěji stoupáme na Smrk. To jest zpět do sedla Lacznik, krásným mírným sjezdem Telegrafní cestou do sedla Polana Izerska (965 m.n.m.), dále ostřejším sjezdem k chatě Górzystów a podél řeky Jizery k chatě Orle (830 m.n.m.). Tady jsme se zastavili na občerstvení a doplnění tekutin. Po odpočinku jsme se pustili do závěrečné části letošního výletu. Od Orle jsme vystoupali na Rozcestí pod Dzialem Izerskim a po žluté značce pokračovali do Jakuszyc. Odtud jsme po hlavní silnici z kopce byli v Harrachově co by dup. Projeli jsme opět celý Harrachov jako ráno, ale opačným směrem a po stejné cestě přes Rýžoviště a Janovu cestu doputovali až na Staropackou boudu.

Na boudě jsme se převlékli, omyli a příjemně unaveni po asi 72 km s převýšením téměř 1700 m jsme zasedli k večeři a následnému zhodnocení celého dne.

Celý cyklo výlet proběhl za příjemného počasí a ani jednou jsme nezmokli. Účast pouze šesti cyklistů je ale hodně mizerná a na lepší časy se asi neblýská. Podle diskuze, kterou jsem na boudě poslouchal nabyl jsem dojmu, že se všem zúčastněným celá akce líbila a byli s prožitým dnem spokojeni. Bohužel, s tak malou účastí je uskutečnění dalšího ročníku opět na vážkách. No, do roka a do dne se uvidí…

Pedálům zdar.
Václav Šeps

Trasa letošního výletu je pro porovnání s předchozími ročníky na stejných stránkách. Jednotlivé ročníky je potřeba si dle libosti zapínat nebo vypínat.

Fotogalerie na adrese http://www.ski-starapaka.cz/kronika/lzturist/cyklotoulky/smrk2022/index.htm.

| Autor: Václav Šeps | Vydáno dne 10. 08. 2022 | 1112 přečtení |

Vejšlap

07.01.2024:
Zpráva o činnosti OL za rok 2023
Do sekce "Ke stažení" byla vložena Zpráva o činnosti Oddílu lyžování TJ Sokol Stará Paka z.s. za rok 2023.

06.01.2024:
Termíny brigád

10.01.2020:
Stanovy
Stanovy Oddílu lyžování odhlasované na výroční členské schůzi 10.1.2020.